تعداد كتب شيعه در مورد حضرت عباس(ع) از اهل سنت كمتر است!
تاريخ : شنبه 20 خرداد 1391 | | نویسنده : گمنام
تعداد كتب شيعه در مورد حضرت عباس(ع) از اهل سنت كمتر است!

 

محقق فلسفه و کلام حوزه های علمیه گفت: کتاب هایی که شیعیان در خصوص حضرت عباس (ع) می نویسند کمتر از کتاب هایی است که اهل سنت در مصر می نویسند و این شایسته شيعه نیست.

به گزارش خبرنگار «خبرگزاری دانشجو»، حجت الاسلام احمد عابدی شامگاه پنج شنبه 18 خرداد در سومین همایش «ولایت؛ محور اتحاد امت اسلامی» در این شهرستان اظهار داشت: ولایت به عنوان محور اتحاد، مظهر وحدت اسلامی است که یایان ناپذیر است.
 
وی در ادامه در تشریح عنوان همایش به احکام اولیه و ثانویه دین اسلام اشاره کرد و افزود: در دین اسلام احکام اولیه و ثانویه همیشه احکام ثانویه بر احکام اولی مقدم است همانطور که حکم اولی حکم خدای متعال است حکم ثانوی هم حکم خداست لذا همان خدایی که وضو واجب کرده است همان خدا نیز فرموده برای کسی که توانایی ندارد تیمم کند و وضو واجب نیست یعنی حکم اولی و حکم ثانوی هر دو از سوی خدا صادر شده است.
 
محقق فلسفه و کلام حوزه های علمیه قم گفت: همیشه حکم ثانوی بر حکم اولی مقدم است اما در دین چند مسائه وجود دارد که احکام اولی است ولی هیچ حکم ثانوی بر حکم اولی مقدم نیست، نماز اگر واجب است قیام نماز واجب است ولی در عند الضروره واجب نیست و باید نشسته خواند.
 
عابدی گفت: یکی از مسائلي که وجوب حفظ اتحاد مسلمانان را بیان می کند حکم اولی است ولی هیچ حکم ثانوی در آن مقدم نیست پس وجوب حفظ اتحاد مسلمانان حکم اولی است ولی حکم ثانوی هیچ وقت ندارد.
 
این محقق حوزه عرفان و ادیان در این رابطه با اشاره به اینکه وجوب حفظ وحدت مسلمانان از نماز، خمس و زکات واجب تر است، بیان داشت: وجوب حفظ نظام از احکام اولیه است ولی هیچ وقت حکم ثانویه بر آن حکم مقدم نیست.
 
وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اهمیت وحدت مسلمانان، تصریح کرد: اگر کسی سخنی بگوید که ذره ای این اختلافات مسلمانان را تشدید کند با هیچ گناه کبیره ای قابل مقایسه نیست لذا در دین اسلام یک نبوت و یک ولایت داریم پیامبر خاتم نبیین است اما ولایت ختم ندارد پایان پذیری ندارد.
 
این استاد فلسفه و کلام اضافه کرد: ولایت چون اسم خداست و اسم خدا همیشه هست لذا ولایت دائمی است خدا هم همیشه خالق و ولی است لذا هر کدام از اسما خدا باید مظهری داشته باشند و ولایت نیز به عنوان محور اتحاد مظهر وحدت اسلامی است و همچنین محبت اهل بیت علیهم اسلام نیز محور اتحاد است.
 
تولیدات آثار مکتوب شیعیان از جایگاه ائمه بسیار ناچیز است
 
احمد عابدی ضمن بیان این جمله که در برخی موارد محبت اهل تسنن از شیعیان به اهل بیت بیشتر بوده است، گفت: اهل سنت 365 روز سال در راس الحسین (ع) و یا در کنار قبر منسوب به حضرت زینب (س) در قاهره بدون استثنا عزاداری می کنند و اظهار محبت و وابستگی به اهل بیت دارند.
 
وی در این خصوص ضمن انتقاد از نادیده گرفتن جایگاه ائمه به عنوان یک اثر مکتوب توسط شیعیان، عنوان کرد: اهل سنت بیش از 40 کتاب مستقل در مورد حدیث شمس امیرالمؤمنین نوشته اند.
 
این محقق حوزه عرفان و ادیان افزود: کتابهایی که شیعیان در خصوص حضرت عباس (ع) می نویسند کمتر از کتاب هایی است که اهل سنت در مصر می نویسند و این شایسته نیست که این چنین شیعیان از اهل بیت علیهم السلام غافل باشند درحالی که اختلاف افکنی ها در بین امت اسلام را بسیار از سوی بیگانگان، فرقه های انحرافی و وهابی ها می بینیم.
 
اسراییل به دلیل سکولاری و لائیک بودن قادر به تشکیل حکومت دینی نیست
 
نویسنده کتاب توحید و شرک در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به گستردگی اختلاف در سایر ادیان گفت: حکومت اسراییل یک حکومت سکولار است لذا اسرائیل بدلیل وجود چهار فرقه و وجود اختلافات بسیاری که در این چهار فرقه دارد نمی توانند یک حکومت دینی تشکیل بدهد ولی با یکدیگر برضد اسلام متحد شده اند.
 
احمد عابدی افزود: دولت اسراییل یک دولت لائیک است و این نشان می دهد که این دولت غاصب چقدر باهم دچار اختلاف هستند و اگر بخواهیم اختلافات مسیحیان را نیز بررسی کنیم می بینیم در اصول دین آنقدر با هم اختلاف دارند که برخی از گروههای مسیحی حضرت عیسی را خدا و برخی دیگر وی را پسر خدا می دانند.
 
وی تصریح کرد: مسیحیان با وجود اختلاف بر خدایی حضرت مسیح و حتی ادعای چند خدایی ولی در ظاهر خود را یک ملت و یک دین می گیرند و با هم علیه اسلام و مسلمانان متحد شده اند و همچنین معتقدند پاپ یهودیان را از خون عیسی پاک کرده تا یهود و مسیحی با هم متحد بشوند و علیه مسلمانان بجنگند.
 
این محقق عرفان و ادیان در استان قم در ادامه سخنان خود بیان داشت: در گذشته از نظر کلامی و فقهی بین اهل تسنن و شیعیان اختلافی نبوده اما در سه قرن اخیر وهابیت باعث ایجاد تفرقه بین مسلمانان است و امروزه وهابیت می گویند یک تفکر سلفی و یک تفکر خلفی داریم.
 
عابدی ضمن یادآوری اینکه ولایت محور اتحاد امت اسلام است، گفت: ولایت زمانی به معنای نهایت قرب به خداوندی است و گاهی هم به معنای زعامت به معنای زعامت بر دل و ایمان است.
 
این استاد برجسته فلسفه و کلام ادامه داد: متاسفانه پایان نامه هایی در عربستان نوشته شده است که خدا چند دست دارد، این جزو افکار سلفی است آن کسی که ظاهر را می گیرد عقل را کنار می گذارد آن را سلفی می گویند و آنکس که عقل را هم حجت خدا می داند و معتقد است همه آیات قرآن را باید نگاه کرد این را خلفی می گویند.
 
وی افزود: وهابیت می گوید ما طرفدار تفکر سلفی هستیم، اهل سنت از اول تاریخ اسلام تا امروز دارای تفکر خلفی بوده است گویای این بحث در شرح مقاصد و کتاب های امثال محقق دوانی و سایرین می توان دید.
 
نویسنده کتاب توحید و شرک اظهار داشت: وهابی می گویند این آیه را نمی توانیم بپذیریم که «خدا باشماست» در حالی که شیعه می گوید خدا همیشه با شماست خدا که مادی نیست و همینطور هیچ علمای اهل سنتی نگفته است خدا جسم است و هیچ زمانی هم لوازم جسمانیت و مادیت را برای خدا اثبات نمی کند.
 
احمد عابدی با بیان اینکه گاهی هم ولایت به معنای قوت ایمان معنا شده است، گفت: پیامبراکرم (ص) می گوید اگر ایمان امام علی (ع) را با ایمان امت وزن شود ایمان علی (ع) به کل ایمان امت ترجیح خواهد داشت لذا اگر ولایت را به هر معنایی بگیریم محور اصلی آن قرآن ، ائمه اهل بیت و معارف دین است.
 
این استاد فلسفه و کلام حوزه های علمیه قم در پایان خاطر نشان کرد: متاسفانه عداوت و دشمنی وهابی ها که سرچشمه آن از دشمنی بیگانگان ما با دین مقدس اسلام است باعث شده است که امروز ما حدیثی از شیعیان به نقل از همسر پیامبر خدیجه کبری و یا حضرت ابوالفضل العباس نداشته باشیم لذا تحقیق و نگاشتن آثار مکتوب نکته ای است که مسلمان شیعی می بایست توجه و تلاش کند.


برچسب‌ها: حضرت عباس(ع), حضرت ابوالفضل(ع), حجت الاسلام عابدی, محقق, شیعه, سنی, کتب, احکام ثانویه, رایه الهدی,