حجت لاسلام قاسمیان: بلافاصله پس از گناه توبه کنیم تا این گناه ماندگار نشود

گزیده ای از سخنان حجت الاسلام قاسمیان را بخوانید:

- صفات بیان شده متقین عبارتند از: انفاق، کظم غیظ، بخشش دیگران، پیش قدم شدن در اقامه خیرات و در آخر بحث این جلسه "توبه و مناجات" می‌باشد.

مقدمات بحث توبه و مناجات. 

- "إِذَا فَعَلُواْ فَاحِشَةً أَوْ ظَلَمُواْ أَنْفُسَهُمْ ذَکَرُواْ اللّهَ فَاسْتَغْفَرُواْ لِذُنُوبِهِمْ" آنان که چون کار زشتى(گناه کبیره‏ اى) انجام دهند و یا(به گناه صغیره‏ اى) بر خود ستم نمایند، خدا را به یاد آرند و براى گناهان خود آمرزش خواهند؛ آیه تصریح می‌کند متقین هم ممکن است گناه کنند و یا حتی گناه فاحش هم انجام دهند ولی راضی به گناه نیستند!

- تفاوت گناه متقین باغیرمتقین: عوارض گناهان حبس رزق، بالا نرفتن دعا، عدم توفیق عبادت(نماز شب) وحتی خشکسالی و تغییر نعمات و نزول نغمات در زندگی و محیط اطرافشان است، شاید بتوان دلیل این عوارض را حسابکشی دقیق خداوند در همین دنیا دانست. در واقع پدیده‌ها بنا به سنت الهی یا کفاره گناهان و یا ابتلای جدید برای متقین می‌باشند. "وَمَا أَصَابَکُم مِّن مُّصِیبَةٍ فَبِمَا کَسَبَتْ أَیْدِیکُمْ وَیَعْفُو عَن کَثِیرٍ"(سوره شوری آیه 30) اگر شما را مصیبتی رسد، به خاطر کارهایی است که می‌کنید و خدا بسیاری از گناهان را عفو می‌کند؛ درواقع خداوند می‌گوید من خیلی از گناهان را می‌بخشم ولی آنچه به شما می‌رسد نتیجه رفتار خود شماست.

- حکمت خداوند بازخواست سریع و دقیق مومنان را در همین دنیا می‌طلبد، در واقع کسی که این دنیا به سزای اعمال خود نرسد آن دنیا حسابکشی می‌شود.

- "هُمَّ بِالْحَسَنَةِ، وَ إِنْ لَمْ تَعْمَلْهَا" (الأمالی، ج1، ص536) همت و نیت کار خوب داشته باش، حتی آن را انجام ندهی؛ولی بدان این ماموریت برتو است "وَفِی أَمْوَالِهِمْ حَقٌّ لِّلسَّائِلِ وَالْمَحْرُومِ" (سوره ذاریات آیه 19) در اموال مومنین خداوند حقوق سائل و محروم را قرار داده است؛  امر به صدقه حکمت خداوند در این جهاناست. "إِنِّی أُدَبِّرُ عِبَادِی بِعِلْمِی بِمَا فِی قُلُوبِهِمْ" (ابن عساکر، جلد7) خداوند به تدبیر امور بندگان با علم خود وآنچه در قلب هایشان می‌گذرد می‌پردازد. 

- عوامل مهم کسب رزق و روزی: صدقه، مناجات، احترام به والدین، سحرخیزی و حتی گرفتن ناخن در روز جمعه می‌باشد ولی از همه موارد مهمتر همت برای تأمین معاش است.

- در پیشگاه الهی درخواست، مسئلت، اصرار، التماس و لجاجت اشکالی ندارد ولی "اسْتَبْطَأَ" (خدا را سست و کند شمردن) مذمت می‌شود.

- "أَشَدُّ الذُّنُوبِ مَا اسْتَخَفَّ بِهِ صَاحِبُهُ" (نهج البلاغه حکمت 347) بدترین گناهان گناهی است که صاحبش آن را کوچک می‌شمارد. در همین باب رسول اکرم اسلام صلی الله علیه و آله فرمودند "هَکَذَا تَجْتَمِعُ الذُّنُوبُ ثُمَّ قَالَ إِیَّاکُمْ وَالْمُحَقَّرَاتِ مِنَ الذُّنُوبِ" (وسائل الشیعه، جلد2) گناهان کوچک مانند تکه چوب‌های کوچک در بیابانی وسیع جمع می‌شوند آتشی عظیم به پا می‌کنند پس از کوچک شمردن آن برحذر باشید.

- ممکن است از متقین گناهان کوچک و بزرگی سربزند ولی ایشان به سرعت خود را در پناه ذکر خدا وارد می‌کنند "وَاسْتَفْزِزْ مَنِ اسْتَطَعْتَ مِنْهُمْ بِصَوْتِکَ" (سوره اسراء آیه 64) با آواز خود هرکه را از آنها توانى برانگیز و از جاى ببر؛ این صوت شیطانی می‌تواند شما را به خود بیاورد و یا حواس شما را کاملاً پرت کند این بستگی به هوشیاری شما و تقوای متقین دارد. "إِذا مَسَّهُمْ طائِفٌ مِنَ الشَّیْطانِ تَذَکَّرُوا فَإِذا هُمْ مُبْصِرُونَ" (سوره اعراف آیه 201) کسانی که پرهیزکاری می‌کنند چون از شیطان وسوسه ای به آنها برسد، خدا را یاد می‌کنند، زیرا مردمی صاحب بصیرتند؛ وقتی طائفی از شیطان به دور متقین می‌گردند متقین هوشیار می‌شوند. 

- پس بلافاصله پس از گناه توبه کنیم تا این گناه ماندگار نشود و کدورت ایجاد نکند و از آن مهمتر اصرار به گناه نداشته باشیم.

- "عُجب" از سوی خداوند برای بیداری قلوب خاشع متقین است.